Wednesday, May 18, 2016

Bengkel Mini Indoor Terrarium


Baru-baru ini, pada 18 Mei 2016 bertempat di Stadium Hoki Nasional Bukit Jalil berlangsungnya aktiviti Bengkel Mini Indoor Terrarium. Aktiviti yang julung kali diadakan ini merupakan aktiviti anjuran Biro Alam Bina Lestari Cawangan Puspanita KBS. Aktiviti ini telah disertai oleh 30 orang peserta dari ahli Puspanita KBS dan agensi-agensi dibawahnya. Melalui bengkel ini, peserta telah didedahkan dengan cara-cara membuat hiasan melalui balang kaca yang diisi dengan batu-batu kecil dan besar, replika dan tumbuhan-tumbuhan hidup.  

Terrarium dikatakan berasal daripada gabungan dua perkataan iaitu tera dan rium. 'Tera' bermaksud tumbuhan manakala 'rium' didefinisikan sebagai bekas kaca.Ia adalah bahan yang diperbuat daripada kaca atau plastik lutsinar yang berisi tanaman hidup, digunakan untuk pelbagai tujuan contohnya sebagai bahan ujikaji, bercucuk tanam ataupun sebagai dekorasi bagi hiasan dalaman dan landskap di luar rumah. Terrarium disifatkan biosfera buatan yang paling natural kerana fungsi biologi yang terjadi dalam terarrium seakan-akan yang terjadi di alam ini.

Terrarium kini telah menjadi trend terbaru bagi pengemar hiasan sebagai dekorasi dalam atau luaran rumah kerana keunikannya yang tersendiri. Syabas kepada semua peserta yang telah mengjayakan program ini. Diharap aktiviti seumpama ini akan dianjurkan lagi pada masa akan datang.